مقالات

انواع شیرین کننده های گیاهی برای نوشیدنی ها

انواع شیرین کننده های گیاهی برای نوشیدنی ها

شیرین‌کننده طبیعی و گیاهی از منابعی به دست می‌آید که به دلیل داشتن قدرت شیرین کنندگی به عنوان جایگزین قند مصرف می‌شود. این شیرین‌کننده‌ها معمولا از میوه‌ها، گیاهان خاص شیرین و گل‌ها و به دست می‌آیند و از طریق فرآیندهایی مانند استخراج، تقطیر و خشک کردن عصاره گیری می‌کنند.
به عنوان مثال استویا، سوربیتول، مانک فروت، کاروب، شیره عسل، توت‌فرنگی و عسل زعفران از جمله شیرین‌کننده‌های طبیعی و گیاهی هستند. از آنجایی که این نوع شیرین‌کننده‌ها به طور طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند، اغلب بدون اثرات جانبی و ضرر برای سلامتی هستند.

ده شیرین کننده گیاهی برتر برای نوشیدنی های سالم

تحقیقات بر روی ارزش غذایی مواد موجود در محیط توسط متخصصان تغذیه باعث شده که شیرین کننده هایی که طعم شیرین اما کاری کمی دارند به مرور شناخته شده و با مصرف آن توسط مردم بومی ثابت شده که این شیرین کننده ها برای افراد دیابتی حتی با نوع دیابت نوع ۲ هم مضر نبوده است.
بلکه این شیرین کننده ها به کاهش کلسترول و تنظیم قند خون به رفع دیابت کمک میکند .حتی بعضی موارد مقاومت سلول به انسلوین را کم کرده و باعث ترشح انسلوین بیشتر می شوند.در ادامه هرکدام و میزان کالری موجود در آن را توضیح می دهیم.

عسل طبیعی

مقدار ارزش غذایی عسل بستگی به نوع و منطقه تولید آن دارد، اما به طور کلی عسل شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و قندهای طبیعی مانند گلوکز و فروکتوز است.
همچنین عسل دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سرطانی است. ارزش غذایی عسل شامل کالری ، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم می‌باشد.
یک قاشق غذاخوری عسل حاوی ۶۴ کالری است.

استویا

استویا گیاهی است که اهل آمریکای جنوبی می‌باشد و از خانواده گیاهان استویا (Stevia) است. برگ‌های این گیاه شیرین‌کننده طبیعی هستند و به عنوان جایگزین شیرینی در محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.
استویا شامل ترکیبات شیرین‌کننده مانند استوئید‌ها (steviosides و ربودینوزید rebaudioside/ طعم شیرین کننده) است که شیرینی آن‌ها بسیار قوی است اما کالری صفر دارند و برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف قند هستند، گزینه مناسبی می‌باشد.

خرما

خرما یک میوه خوشمزه و مغذی است که ارزش غذایی بالایی دارد. این میوه غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و قندهای طبیعی مانند گلوکز و فروکتوز است.
ارزش غذایی خرما شامل کالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین B6) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم) می‌باشد.
خرما همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و افزایش انرژی است. به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم، خرما می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده سالم و خوشمزه در جهت تامین انرژی و مواد مغذی برای بدن مفید باشد.هر عدد خرمای پیارم حاوی ۶۶ کالری است.

شکر نارگیل

شکر نارگیل یک نوع شکر طبیعی است که از عصاره نارگیل به دست می‌آید. برای تهیه شکر نارگیل، عصاره نارگیل را از گوشت نارگیل جدا کرده و سپس این عصاره را خشک و پودر کرده و به شکل شکربندی در می‌آورند.
شکر نارگیل دارای ارزش غذایی بالایی است و شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. این شکر طبیعی دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی است.
ارزش غذایی شکر نارگیل شامل کالری، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین B6) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم) می‌باشد.
شکر نارگیل می‌تواند به عنوان جایگزین سالم و طبیعی برای شکر رومی و شکر سفید در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده شود. یک قاشق غذاخوری شکر نارگیل حاوی ۴۵ کالری است.

شیره افرا

شیره افرا از عصاره میوه افرا تهیه می‌شود. برای تهیه شیره افرا، میوه افرا را پوست کنده و سپس آن را به صورت خرد شده یا پوره شده در یک دستگاه خاص فشار داده و عصاره آن جدا شده و به صورت شیره تهیه می‌شود.
شیره افرا دارای مواد معدنی متنوعی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، مس و منگنز است. همچنین این شیره دارای ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین C، ویتامین B6 و ویتامین K می‌باشد.
این مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث می‌شوند که شیره افرا دارای خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.
همچنین شیره افرا به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان جایگزین سالم برای شکر و شیره‌های صنعتی در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.یک قاشق غذاخوری شیره افرا حاوی ۵۲ کالری است.

ملاس

ملاس یک نوع شیره طبیعی است که از عصاره انگور تهیه می‌شود. برای تهیه ملاس، عصاره انگور را در دمای مناسب و تا زمانی که آب آن تبخیر شود، پخته و اندکی از محتوای آبی آن تبخیر می‌شود تا یک مایع غلیظ و شیرین به دست آید.
ملاس دارای ارزش غذایی بالایی است و شامل کالری، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین B6) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم) می‌باشد. همچنین ملاس حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌های مفیدی است که به سلامتی بدن کمک می‌کنند.
ملاس به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان جایگزین سالم برای شکر و شیره‌های صنعتی در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین ملاس به دلیل حاوی فیبر، موجب افزایش اشباع و افزایش احساس سیری می‌شود و به کنترل وزن کمک می‌کند.یک قاشق غذاخوری ملاس ۴۷ کالری است.

بالزامیک گلیز

بالزامیک گلیز یک نوع شیره‌ی غلیظ و شیرین است که از سرکه انگوربالزامیک تهیه می‌شود. برای تهیه بالزامیک گلیز، سرکه بالزامیک انگور را در دمای مناسب و به مدت زمان طولانی‌تری نسبت به ملاس پخته می‌کنند تا آب آن تبخیر شود و یک مایع غلیظ با طعم شیرین و ترش به دست آید.
بالزامیک گلیز دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی کالری، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین B6) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم) می‌باشد. همچنین بالزامیک گلیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌های مفیدی است که به سلامتی بدن کمک می‌کنند.
بالزامیک گلیز به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان جایگزین سالم برای شکر و شیره‌های صنعتی در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین بالزامیک گلیز به دلیل طعم ترش و شیرین خود، به عنوان یک ادویه و افزودنی در غذاها و سس‌ها استفاده می‌شود و به غذاها طعم و طراوتی خاص می‌دهد.
یک قاشق غذاخوری بالزامیک گلیز باتوجه به غلظتش حدودا ۲۰ تا ۴۰ کالری دارد.

شکر مانک فروت

میوه مانک / مانک فروت (Monk fruit) بومی کشور چین است. و کشت آن توسط یک راهب دلیل نامگذاری آن است.این میوه که ظاهری شبیه به خربزه کوچک و سبز دارد. برای سالیان توسط پزشکان طب سنتی چینی (TCM) استفاده می شده است.
این میوه اخیرا مورد توجه افرادی که به دنبال مواد غذایی کم قند (مانند افراد دیابتی) هستند، قرار گرفته است.که کالری آن صفر می باشد
شکر مانک فروت دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی کالری، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین A) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم) می‌باشد. همچنین شکر مانک فروت حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌های مفیدی است که به سلامتی بدن کمک می‌کنند.

شیره برنج قهوه‌ای

کامل ترین نوع برنج از لحاظ ارزش غذایی برنج قهوه ای است.
این برنج با فرآوری خاصی نسبت به برنج سفید تولید می شود. و تمامی ویتامین ها و مواد مفید موجود در سبوس برنج به دانه ی آن منتقل شده اند. و رنگ دانه ی این برنج به خاطر انتقال این مواد به قهوه ای مایل به قرمز در آمده، و به همین دلیل به آن برنج قهوه ای می گویند.در طی فرآوری از برنج قهوه ای نیز شیره آن استخراج می شود.
که این شیره به عسل برنج قهوه ای نیز شناخته شده است و برای وگان ها که محصولات حیوانی مصرف نمی کنند بسیار مناسب است.هر قاشق غذاخوری شیره برنج قهوه‌ای حاوی ۵۵ کالری است.

مربای میوه

اگر میوه های هر فصل را بپزید. و دیگه به آن شکر یا شیرین کننده اضافه نکنید. و تا رسیدن به حالت غلیظ حرارت را ادامه دهید. در انتها مربایی با قند طبیعی بدست می آید .که کالری آن باتوجه به نوع میوه متغیر است.

نتیجه گیری

متخصصان تغذیه در برطرف کردن بیماری دیابت شیرین کننده های طبیعی زیادی را معرفی کردند. که  افراد دیابتی هم از این خوشمزه نابود کننده غافل نمانند.اما با بررسی های بیشتر متوجه شدند که افراد عادی با مصرف آنها کاهش وزن قابل توجهی را داشته اند.
از این رو برای کاهش وزن این مواد طبیعی بیشتر توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *