ادویه جات

ادویه مرغ چیست؟

ادویه مرغ چیست؟

ادویه مرغ معمولاً یک مخلوط از ادویه‌های مختلف است که برای طعم دادن به مرغ استفاده می‌شود. این ادویه‌ها ممکن است شامل نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز ، پودر گشنیز، زعفران، آویشن، رزماری و سایر ادویه‌ها و افزودنی‌های مختلف باشند. استفاده از ادویه مرغ می‌تواند به مرغ یک طعم خاص و خوشمزه بدهد و آن را برای پخت و سرخ کردن مناسب تر کند.

معرفی انواع ادویه مرغ در آشپزی ایرانی

ادویه ی مخصوص مرغ شامل ترکیبات موارد زیر، به میزان یکسان است.که در تهیه خورشت بیشتر استفاده می شود.
 آویشن،ریحان، رزماری، هل سبز، زیره ی سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر گوجه، پودر زعفران، جوز هندی، پودر میخک و پودر پیاز را بصورت خشک شده تهیه کرده و به میزان یکسان از هر کدام در تهیه ادویه استفاده کنید.

۱.ترکیبات ادویه مرغ ترش چیست؟
پودر زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر لیمو (اگر از آب لیمو، آب غوره یا آب نارنج استفاده نمی کنید)، نمک دریا، پودر سیر(نصف مواد دیگر)، پودر پیاز

۲.ترکیبات ادویه مرغ سوخاری

شاید برای شما هم مهم است که غذای خانگی مصرف کنید و بتوانید طعم خوب غذای رستورانی هم ایجاد کنید.
پودر ریحان، پودر آویشن، پودر پونه کوهی، پودر کرفس خشک شده، پودر خردل، پودر فلفل سیاه، پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر زنجبیل، پودر فلفل سفید به میزان یکسان مخلوط کرده و در آرد سفید ریخته و مرغ را قبل از سرخ کردن در آن بغلتانید.

۳.ترکیبات ادویه اکبر جوجه

همان طور که می دانید رب انار پایه اصلی تهیه مرغ به روش اکبر جوجه است. باید به رب انار ترکیبات دیگری از ادویه های که در ادامه آمده است، اضافه کرد.

پودر فلفل سیاه، پودر زردچوبه، پودر تخم گشنیز، زعفران دم کرده

۴.ترکیبات ادویه مرغ بریان

مرغ بریانی یکی از غذاهای پخت شده با گوشت مرغ است که رستوران ها تهیه کرده و به فروش می رسانند. اگر ادویه مرغ بریان را بشناسید، می توانید به راحتی آن را تهیه کرده و مزیت رقابتی ایجاد کنید.

پودر فلفل قرمز،پودر ارگانوی خشک شده ، پودر فلفل سیاه، پودر آویشن، پودر سیر، پودر پاپریکا.(همه به یک اندازه )

۵.ادویه مخصوص جوجه

جوجه کباب یکی از غذاهای مورد استفاده در طبیعت برای ما ایرانی ها است. هر بار که به تفریح می رویم مرغ را به اندازه تهیه جوجه کباب، تکه کرده و از ادویه هایی که باید استفاده می کنیم. در این قسمت با ادویه مرغ مخصوص ادویه جوجه آشنا می شویم.(از هر کدام یک پیمانه)

پودر زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، پودر سیر، پودر زنجبیل،پودر گشنیز(نصف پیمانه )زعفران دم کرده(سه پیمانه)

بهترین روش رفع بوی بد مرغ چیست؟

یکی از بهترین راه ها برای رفع بوی بد مرغ استفاده از آبلیمو است. برای این کار می‌توانید مرغ را با آبلیمو ترش کرده و حداقل نیم ساعت در یخچال قرار دهید. آبلیمو به عنوان یک مرکب طبیعی، بوی بد را از مرغ جذب می‌کند و آن را تا حد زیادی از بین می‌برد. بهتر است مرغ را قبل از پختن یا سرخ کردن، در آبلیمو و پیاز رنده شده بخوابانید.

ادویه مرغ را چه زمانی به مرغ اضافه کنیم؟

زمان افزورن ادویه مرغ با توجه به نوع غذای مرغی، متفاوت است؛ مثلا برای تهیه جوجه کباب و مرغ بریانی، حداقل به مدت دو ساعت در این مواد خوابانده شوند، در حالی که در تهیه مرغ سوخاری، گوشت مرغ دقیقا قبل از اینکه وارد ماهیتابه روغن قرار گیرد، با این ادویه ها ترکیب می شود.

ادویه مرغ ترش و ربی نیز هنگام پخت یا از همان ابتدای پخت اضافه می شوند. پس با توجه به آنچه گفته شد، زمان اضافه کردن ادویه جات با توجه به نوع غذای مرغی متفاوت است.

نتیجه گیری

در تهیه مرغ و ایجاد طعم متفاوت خیلی مهم است که از چه نوع ادویه ای استفاده شود زیرا در طعم و مزه نو تاثیر گزار بوده و از آنجا که ادویه های متفاوت دارای خاصیت های متفاوتی هستند باعث ایجاد خاصیت درمانی در غذا نیز می شوند.در کل آشپزی هنر ترکیب طعم های مختلف و ایجاد حس لذت در مصرف کننده است و در این مورد ادویه مهمترین انتخاب هر آشپزی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *