ادویه جات

معرفی ادویه های پرطرفدار جهان

معرفی ادویه های پرطرفدار جهان

ادویه ها جز جدا ناپذیر غذاها هستند، زیرا طعم و عطر و بوی خوبی به غذا داده و باعث ایجاد خاصیت های درمانی در غذا نیز می شوند.در این مقاله اثرار شما را با ۵ ادویه جهانی که بیشترین مصرف را در غذا داشته اند، آشنا می کنیم.

۱. زعفران: زعفران یک ادویه گران‌قیمت و معروف است که از گل زعفران به دست می‌آید. این ادویه در غذاهای مختلف به عنوان رنگدهنده و طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

۲. فلفل سیاه: فلفل سیاه یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها در دنیاست که طعم و انگیزه‌دهنده‌ای شدید دارد و در بسیاری از غذاها به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. دارچین: دارچین یک ادویه گرم و شیرین است که در تهیه دسرها، خورشت‌ها و غذاهای شیرین به کار می‌رود و به عنوان چاشنی محبوبی شناخته می‌شود.

۴. زیره سیاه: زیره سیاه یک ادویه غنی از آهن و ترکیبات مفید است که در آشپزی خاورمیانه بسیار محبوب است و طعم و بوی خاصی به غذاها می‌بخشد.

۵. فلفل قرمز: فلفل قرمز یک ادویه تند و گرم است که در بسیاری از غذاهای آسیایی، مکزیکی و هندی به عنوان چاشنی استفاده می‌شود و طعمی خاص به غذاها می دهد.

زعفران طلای سرخ 

زعفران ادویه ایست که قدمت و تاریخچه تولیدش را می‌توان حدود ۳ هزار سال دانست. اولین کشت زعفران هم در ایران رواج پیدا کرده است. البته بعضی منابع تاریخی از قدمت ۵ هزار ساله زعفران در ایران نام می‌برند. زیرا در کتاب گیاه شناسی از دوره ساسانیان از زعفران نیز نام برده شده است.

 زعفران درجه یک باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

۱. رنگ: زعفران درجه یک باید رنگ قرمز یا نارنجی تیره و شفاف داشته باشد، و باید دارای ترکیب رنگی همسان و بدون شوره باشد.

۲. طعم و بو: زعفران درجه یک باید طعم و بوی معطر و خاص داشته باشد،و این عطر و بو با گذر زمان از بین نمی رود.

۳. شکل و اندازه: زعفران درجه یک باید شکل نخ مانند و طویل داشته باشد، و باید اندازه و رنگ‌ها همگن و یکنواخت باشد.

۴. رطوبت: زعفران درجه یک باید حداکثر ۱۰ درصد رطوبت داشته باشد، و نباید خیلی خشک یا تر بوده باشد.

۵. خط و خش: زعفران درجه یک نباید دارای خطوط و خش‌های زیادی باشد، و باید صاف و بدون آسیب باشد.

۶. منشأ: زعفران درجه یک باید از مناطق معتبر و معروف به کشت زعفران مانند ایران و اسپانیا تولید شده باشد.

فلفل سیاه ،دانه های گران بها

فلفل سیاه یکی از ادویه‌های محبوب و پرکاربرد در آشپزی است که از دانه‌های پودری فلفل سیاه به دست می‌آید. این نوع فلفل اصلتاً اهل کشور هند می‌باشد و در سراسر جهان نیز استفاده می شود.

۴ کشورهای برتر تولیدکننده فلفل‌سیاه:

۱.ویتنام

۲.برزیل

۳.اندونزی

۴.هند

دارچین ادویه دوست داشتنی

دارچین یکی از ادویه های محبوب است زیرا طعم و بوی منحصر به فردی دارد و می‌تواند به غذاها یک لایه عمق و طعم دیگر اضافه کند. همچنین، دارچین دارای خواص ضد التهابی، ضدباکتریایی و ضد اکسیدانی است که ممکن است به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

این ادویه همچنین برای کاهش میزان قند خون، بهبود عملکرد مغز و کاهش التهاب مفید است. به همین دلیل، دارچین به عنوان یک ادویه گیاهی کارآمد و پرکاربرد در آشپزی و درمان طب سنتی شناخته شده است.

این ادویه محبوب و خوش بو همان طور که از نامش پیداست در کشور چین می روید، و بهترین صادر کننده آن نیز همین کشور است.

زیره سیاه یا معدن آهن

این گیاه دارای بوی تند و طعم تلخی است و اغلب برای افزودن طعم به انواع غذاها استفاده می‌شود.خواستگاه اصلی این ادویه غرب آسیا ،شمال آفریقا و اروپا می باشد.به همین جهت در بین مردم اروپا بهتر شناخته شده است.بهترین تولید کنندگان این ادویه هلند،آلمان و لهستان می باشد.

دانه‌های زیرهٔ سیاه حاوی موارد زیر است:

۱)۱۰ درصد آب

۲)۵۰ درصد کربوهیدرات

۳)۲۰ درصد پروتئین 

۴)۱۵ درصد چربی هستند

 دانه‌های زیره سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه ب ، ویتامین ث ،مواد مغذی معدنی به‌ویژه آهن ، فسفر و روی  است.

فلفل قرمز،ادویه آتشین

نام علمی آن کپومسوسیس می باشد.و از میوه فلفل چیلی بدست می آید.این ادویه جادویی در امریکا کشف شد و توسط کریستوف کلمپ به اروپا راه پیدا کرد.این میوه چون مشابه ادویه فلفل سیاه از طعم تندی برخوردار بود به این نام بر سر زبان ها افتاد.جالب است بدانید فلفل قرمز توسط پرتغالی ها به ایران وارد شد و امروزه در ایران (استان سمنان) یکی از برترین تولید کنندگان این ادیوه محسوب می شود.

نتیجه گیری 

با توجه به جایگاه ویژه ادویه در آشپزی ،امروزه به این اهمیت پی بردن که با مصرف به اندازه ادویه های با کیفیت میتوان از خاصیت های درمانی آنها در پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری ها اسفاده کرد.و نکته حائز اهمیت این است که مقدار هر ادویه را با مشورت مشاور تغذیه در لیست غذایی خود قرار دهید.

1 فکر در مورد “ معرفی ادویه های پرطرفدار جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *